Gecontroleerde distributie

Het CDG certificatieschema biedt de basis voor het aanwijzen van gewasbeschermingsmiddelen die uitsluitend onder het regime van Gecontroleerde Distributie mogen worden uitgeleverd.

De bijzondere aard van bepaalde gewasbeschermingsmiddelen, dan wel de bijzondere marktsituatie, dan wel de bijzondere toelatingstatus (vrijstelling, dan wel anders dan regulier toegelaten) van dergelijke middelen, kan aanleiding zijn om deze uitsluitend te distribueren onder een regime van Gecontroleerde Distributie. In alle gevallen gaat het om middelen waarvan gebruik buiten de legale toepassingen enerzijds praktisch denkbaar is en anderzijds zeer onwenselijk. De Lijst Aangewezen Middelen (zie onder) bevat de gewasbeschermingsmiddelen die momenteel onder het regime van Gecontroleerde Distributie vallen. Deze lijst kan worden aangepast door de Stichting CDG.

Bent u distributeur van gewasbeschermingsmiddelen en wilt u een aangewezen middel uitleveren? Dan kunt u hier inloggen in het digitale systeem.

Lijst aangewezen middelen
De volgende gewasbeschermingsmiddelen vallen onder het regime van Gecontroleerde Distributie:
  • Vydate 10G (voor lelietelers), toelatingsnummer 12409 (tot 20230131)
  • Admire, toelatingsnummer 11483. Vervallen op 20201201; opgebruiktermijn tot 20210601
  • Wopro Oxamyl 10G, toelatingsnummer 15107 (tot 20230131)
  • Verimark, toelatingsnummer 15662 (tot 20270914)
  • Exirel, tijdelijke toelating (tot 20210601 resp. 20210715, 20210815, 20210930, 20210928)
  • Ovitex, tijdelijke toelating (tot 20210430)
  • FORCE 1.5G, tijdelijke toelating (van 20210706 tot 20210828)